piątek, 24 stycznia 2014

Arabeski - Jemen

Kiedyś pisałam już o Jemenie, ale tylko o Sanie, a przecież w tym kraju jest znacznie więcej pięknych miejsc. Należy do nich na przykład dolina Hadramautu.

Wycieczka, którą tam odbyłam była nieco nietypowa, bowiem towarzyszyli nam w niej dwaj policjanci, specjalnie oddelegowani do opieki nad turystkami. W ten sposób szef miejscowej policji, effendi Dżamal chronił przybywających w tamte strony cudzoziemców. Co prawda, ani przez sekundę nie czułam się w Jemenie zagrożona, ale effendi Dżamal wolał dmuchać na zimne.

w porze deszczowej doliną płynie rzeka, ale w kwietniu wszystko było wysuszone jak pieprz

Jechaliśmy więc sobie we czwórkę – dwie turystki i dwóch ochroniarzy. Ponieważ w tamtych stronach przebywały równocześnie z nami jeszcze dwie cudzoziemki, które też chciały zwiedzić  dolinę Hadramautu, to w podróż wyruszyły dwa samochody – jeden dla nas, drugi dla Chinek i ich policjantów. A że chłopcy byli szalenie mili (a niektórzy dodatkowo bardzo przystojni) oraz przejęci rolą gospodarzy i opiekunów, to wycieczka była bardzo udana.

typowa jemeńska wioska

Jechaliśmy  piękną doliną, zatrzymując się w różnych wioskach i miasteczkach, gdzie policjanci zawsze starali się pokazać nam coś ciekawego. Największą atrakcją była wizyta w domu siostry jednego z naszych opiekunów. Mieszka ona w typowym jemeńskim jednorodzinnym kilkupiętrowym budynku. My, czyli dziewczyny zostałyśmy zaproszone w gościnę, natomiast wszyscy mężczyźni (oprócz brata gospodyni) musieli poczekać przed domem. Bo chociaż budynek miał pięć pięter, to jednak nie wypadało przebywać w nim obcym mężczyznom. Był to kolejny przykład na to, że czasem lepiej być kobietą. My mogłyśmy wchodzić wszędzie, właściwie codziennie ktoś zapraszał nas do swojego domu. Gdyby podróżował z nami jakiś facet, nie przytrafiłaby nam się większość z tego, co najlepiej teraz wspominam. Nie poznałabym tej dziewczyny.

w domu u tej dziewczynki spędziłyśmy bardzo miłe popołudnie

Nie zobaczyłabym czerwonej sukni z dekoltem i trenem, w którą ubrana była siostra kobiety malującej nam henną ręce.

o, tak mnie pomalowała

Nie byłabym w tej górskiej wiosce w domu, w którym na parterze mieszkały zwierzęta, a na piętrze ludzie (wśród nich blondyn z intensywnie niebieskimi oczami).

górska wioska

Nie poznałabym rodziny właściciela hotelu, w którym mieszkałyśmy w Manace.

wizyta w domu odbyła się drugiego wieczoru, pierwszego zaś hotelowych gości sztuk 4, zabawiał zespół złożony z pracowników i właścicieli hotelu, w sumie jakieś 7 osób

No mówię Wam, ominęłaby mnie połowa atrakcji. No i oczywiście nie mogłabym poznać siostry policjanta. A tak, proszę bardzo, obejrzałam dom, wypiłam herbatę i pogawędziłam z dziewczyną, którą speszyłam nieco idiotycznym pytaniem o przeznaczenie poszczególnych pomieszczeń. A przecież to czy dany pokój jest sypialnią, jadalnią czy salonem zależy po prostu od tego, czy akurat się w nim śpi, je, czy też siedzi z gośćmi przy herbacie. Ja niestety wykazałam się brakiem elastyczności mózgowej, chciałam sobie wszystko poukładać i uporządkować. Taka europejska skaza…

Jemeńczycy jak tylko zobaczą jakąś skałę, to zaraz tam muszą postawić dom...

Nasi policjanci zabrali nas też do wioski, z której pochodzi rodzina Osamy bin Ladena. Gdy przechodziliśmy koło cmentarza, jeden z chłopaków powiedział:

to właśnie ta wioska

- Tu właśnie będzie pochowany bin Laden, jak go w końcu zabiją…

a to ten cmentarz. Ale policyjna przepowiednia chyba się nie sprawdziła

Potem pojechaliśmy dalej, podziwiając zdumiewającą jemeńską architekturę,

czasem kogoś nachodzi potrzeba, żeby ożywić trochę beżowy krajobraz

naturę i zwyczaje – na przykład charakterystyczny sposób ubierania się wieśniaczek z doliny Hadramautu.

nie wiem, po co zakłada się taki kapelusz, skoro znajdująca się pod nim kobieca głowa i tak jest szczelnie okutana czarnym zawojem

Późnym popołudniem dojechaliśmy do miejsca, które policjanci chcieli nam pokazać najbardziej.

tak wyglądało to z daleka,

a tak z bliska

Cieszyli się jak dzieci z wrażenia, jakie wywarł na nas ten widok. Najpierw musiałyśmy zamknąć oczy, zostałyśmy doprowadzone do krawędzi przepaści, a potem na trzy cztery otworzyłyśmy oczy i równocześnie wydałyśmy z siebie okrzyk zachwytu. Jemen potrafi zaprzeć dech w piersiach…

potrafi też rozweselić :)
Wycieczka zakończyła się późnym wieczorem. Policjanci dowieźli nas do miasta, które było kolejnym punktem na trasie naszej podróży i upewnili się, że znalazłyśmy wygodny nocleg. Recepcjonista w hotelu  został pouczony, jak ma się nami zajmować, a jeden z policjantów osobiście sprawdził jakość łóżek, kranów i oświetlenia w naszym pokoju. I dopiero, gdy uznał, że wszystko jest w porządku, pożegnał się z nami i wyruszył w powrotną drogę do domu.

gdzieś w Hadramaucie

Tak, Jemen to nie tylko jeden z najpiękniejszych krajów, jakie widziałam. To też miejsce, w którym czułam się najbardziej zaopiekowana. Mam nadzieję, że jeszcze kiedyś tam pojadę…

1. Ten komentarz został usunięty przez autora.

2. Zabudowania wyglądają jak makiety, niesamowite! Czy trudno jest zorganizować wyjazd do Jemenu? W jakim języku porozumiałaś się z dziewczyną? Zdjęć we wnętrzu nie można/nie wypada robić? Napisz choć jak mieszkają, jak urządzają te 5 pięter!

1. Wyjechac jest latwo, nie wiem tylko czy teraz tam jest bezpiecznie, nasze media sa mocno ułomne w informowaniu o tym, co się tam dzieje. Z ta siostra policjanta to porozumiewałam się przez niego - mowil po angielsku. A z innymi - podstawy arabskiego + dobra wola obu stron :)
      we wnętrzach raczej nie wypadalo, jak ktoś zaprosil w gości to głupio mu obfotografowywać mieszkanie. Poza tym, kobietom nie wolno robic zdjęć.
      No wlasnie, nie urzadzaja i stad moje pytania o przeznaczenie pomieszczen. Maja materace i poduchy ulozone pod scianami i wyciagaja je do spania albo dla gości. A w ogole to większość z tych 5 pięter zajmuje klatka schodowa. Pomieszczen jest mało i sa nieduze. Parter to taka jakby sionka (na wsi raczej oborka), na następnym piętrze kuchnia, a potem zostaje w sumie kilka pokoi. A rodziny wielopokoleniowe.
      A tak w ogole, to jakby ktoś miał rzetelne informacje o sytuacji w Jemenie, to bym była wdzieczna. Wlasciwie od kiedy stamtąd wrocilam, caly czas mysle o tym, żeby pojechać jeszcze raz...