środa, 19 stycznia 2022

Benin - Abomey

 Wybierając wczoraj zdjęcia do tekstu o Abomeyu, doszłam do wniosku, że nie należy zachwalać tego miasta tylko jako miejsca historycznego z królewskimi zabytkami. 

choć takich miejsc jest całe mnóstwo, to miasto ma też bardziej zwykłe fragmenty

Zwykły dzisiejszy Abomey też jest bardzo ciekawy i warty wizyty.

Postanowiłam pokazać Wam kilka zdjęć, które – mam nadzieję – potwierdzą moje słowa i sprawią, że i Wy zechcecie wybrać się na dzień lub dwa do Abomeyu.

Oprócz królewskich siedzib, są tam aleje fantastycznych drzew, 




miejsca zaciszne


 i bardziej ożywione, 

wejście na targ fetyszy - można tam kupić takie rzeczy, że ludzkie słowo nie opisze

ja kupiłam czarne mydło, które tu prezentuje swe rozmaite postaci. podobno jeśli nie zostało w specjalny sposób przystosowane do spraw sekretnych, jest zwykłym mydłem, którym można się po prostu myć

na targu są dewocjonalia mniej....

...lub bardziej kontrowersyjne

uliczne biblioteczki, pomniki, 

tu za jednym zamachem - biblioteczka z lewej, pomnik z prawej

przyjemne restauracje 

smażone plantany oraz liście u nas nieznane

i nawet Oberża – hotel siostrzany do naszego ulubionego miejsca w Grand Popo.

oczywiście miejska Oberża nie ma szans w zestawieniu z Oberżą usytuowaną nad samym brzegiem potężnego oceanu, ale tutejsza też jest całkiem przyjemna

a obsługa stara się jak może umilić pobyt

Spacerując ulicami Abomeyu, można zrelaksować się przy partyjce awale,

gra leżała sobie w jakiejś bramie, każdy przechodzień mógł zatrzymać się na chwilę i zagrać. Pionkami w tej grze są nasiona pewnej rośliny, a kości służą do oznaczania wyników rozgrywki.

doświadczyć spotkania z siłami wyższymi 

przydrożna kapliczka

i kapliczka przypałacowa

i ze zwykłym życiem, które w wydaniu afrykańskim zawsze jest bardziej kolorowe niż u nas.


Podobało mi się w tej dahomejskiej stolicy. Mam nadzieję, że się jeszcze spotkamy.

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz