poniedziałek, 9 października 2023

Liban - świątynie w Baalbek

 Kiedyś, dawno temu, przeczytałam w jakiejś varsavianistycznej książce, że ruiny zdobiące Amfiteatr w Łazienkach Królewskich mają przypominać świątynię w Baalbek. Pytałam o to wszystkich turystów, którym pokazywałam Warszawę, ale ci nieliczni, którzy byli w Libanie i widzieli starożytny zabytek, nie zachowali wystarczająco mocnych wspomnieć, żeby móc się w tej kwestii wypowiedzieć.

fot. B. Machul-Telus

Postanowiłam zatem sprawdzić to sama. Chociaż więc byłam w Libanie skandalicznie krótko, to czas na wizytę w Baalbek musiał się znaleźć.

gdzieś między Bejrutem a Baalbek

 I nie żałuję, bo znajduje się tam jedna ze wspanialszych antycznych świątyń, jakie udało mi się zobaczyć. 


Absolutnie nie ustępuje takiemu na przykład Akropolowi. A wziąwszy pod uwagę, że w Atenach przeciskałam się przez tłumy turystów, a w Baalbek oprócz nas było może z dziesięć osób, rozproszonych po dużym kompleksie tak, że zupełnie nie wchodzili sobie w paradę, a czasem wręcz dodawali atrakcyjności widokom, to właściwie libańska świątynia wygrywa u mnie z greckimi.

widzicie zakochaną parę siedzącą pośród ogromnych kolumn świątyni Bachusa?

Miejsce to robi naprawdę duże wrażenie i ukazuje bogactwo kulturowe tej części świata. 


Podczas, gdy nasze ziemie porastały gęste lasy, w Libanie żyli Fenicjanie. To ich bóg Baal uwieczniony został w nazwie miasta Baalbek. Kompleks świątynny poświęcony Jowiszowi, Bachusowi i Wenus to świadectwo bytności Rzymian. 

tak świątynie wyglądały w czasach swojej świetności


a tak wyglądają dziś

A pojedyncze kolumny, które zachowały się z bazyliki, w którą zmieniono świątynię mówią o tym, że chrześcijaństwo wcale nie narodziło się w Polsce.




Świątynie w Baalbek dowodzą nie tylko istnienia w Libanie rozmaitych cywilizacji, ale też ich wysokiego poziomu rozwoju. 

świątynie były wspaniale zdobione

A największy znany na świecie obrobiony blok kamienny (ok. 1170 ton), 


który leży w dawnym kamieniołomie na obrzeżach miasta, do dziś wprawia w osłupienie osoby mające odrobinę matematyczno-technicznej wiedzy.

podobno kamień pomaga kobietom pragnącym zajść w ciążę

Niestety nie udało mi się pobyć dłużej w miasteczku Baalbek i zobaczyć, jak żyje się w nim współcześnie. Może więc kiedyś jeszcze tam wrócę.

widok na okolice świątyni

A na pytanie, czy świątynia Baalbek jest podobna do łazienkowskiego Amfiteatru, to już musicie sami sobie odpowiedzieć. Najlepiej idąc na najpierw na spacer do Łazienek, a potem jadąc do Libanu.

na pewno łączy oba miejsca to, że młode pary lubią się tam fotografować

Niech tylko spokój zapanuje w tym regionie, bo niestety to, co się ostatnio dzieje, nie napawa optymizmem.





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz